Selasa, Januari 19, 2010

TATKALA AYAH MENJADI BOS





Tajuk: Ayah Kita Bos

Penulis: Tok Rimau dan Sinaganaga

Penerbit: Sindiket Sol-jah

Tahun: 2006

Halaman: 160 halaman


DUA blogger yang memasyhurkan diri mereka sebagai Sinaganaga dan Tok Rimau telah bergabung menerbitkan tulisan mereka yang sebelumnya disiarkan di blog masing-masing, ke dalam sebuah buku dengan judul “Ayah Kita Bos”.


Buku yang dibahagikan kepada 9 bahagian dan masing-masing bahagian pula diberikan judul sebagai rujukan dengan susunan penulis secara bergilir-gilir. Karya-karya Sinaganaga dengn judul “Hijau Pucuk Pisang”, “Merah Jambu”, “Ungu Biji Kundang” dan “Haru Biru”.


Karya-karya Tok Rimau pula dirangkumkan di bawah judul-jdul “Ekor”, “Taring”, “Misai”, “Kuku” dan sebuah komik “Ajan & Rima”.


Membaca secara pantas dan imbasan, kisah dan cerita yang dihidangkan kembali dalam bentuk buku oleh kedua blogger ini memang terasa menarik untuk dibaca kerana sifat ceritanya yang amat santai dan tidak terlalu diberati longgokan kata-kata besar atau jargon, baik atas nama apa pun.


Kebolehan mereka sebagai pencerita kelihatannya dibarengi sama dengan sifat yang jelas kelihatan untuk tidak terlalu mahu mengada-ada dan menayangkan ego mereka sebagai penulis, baik dalam cara bercerita atau kisah yang dipaparkan.


Sinaganaga dan Tok Rimau terkesan hanya mau menyata dan menyajikan sejumlah cerita kepada para pembacanya secara apa adanya dan kerana itu jugalah, kalau hanya dibaca secara sekali imbas, khususnya kisah-kisah yang dihidangkan oleh Sinaganaga, kebanyakan cerita dan kisah yang dihidangkan di dalam buku ini bagaikan kisah-kisah yang sangat iseng, enteng dan bermain-main.


Bayangkan, apalah sangat erti dan gunanya, jika dibaca secara pantas dan sekali imbas kisah mencari pelangi, menelan biji tembikai atau kisah ayam tersepit bagi kita selaku pembaca yang selalu terlalu sebok befikir ini?


Namun begitu, dalam keisengan dan enteng kisahnya, Sinaganaga sempat juga melontar sindir terhadap perilaku kurang sopan jurujual wanita Melayu yang menjawab tanya pelanggan hanya dengan memuncungkan bibirnya.


Sejumlah cerita dan kisah yang dipaparkan Sinaganaga di bahagian yang dijudulinya “Merah Jambu” sebahagian besarnya adalah pengalaman pertulangan di negeri matahari terbit. Dalam satu dua kisah yang lain di bahagian ini, Sinaganaga menyunglapkan diri menjadi tukang pemberi maklumat mengenai budaya dan tatacara berurusan dengan orang Jepun. Malah ada juga sesekali Sinaganaga cuba berlucu dengan kisah kimono yang ketiaknya berlubang.


Namun begitu lain sedikit dengan Tok Rimau yang kelihatannya lebih menunjukan keseriusannya dalam bercerita. Meski berkisar sebahagiannya di sekitar nostalgia diri dan masa lalu, amun di sebalik cerita dan kisahnya terselit juga sindiran dan komentar.


Cerita Tok Rimau mengenai tong sampah, otak dan kentut atau Mat yang tiba-tiba memakai kot ternyata tidak semata-mata kisah dan cerita tetapi menyiratkan pula komentar sosial Tok Rimau mengenai sesuatu isu yang difikirkan wajar dikomentarinya.


Di dalam kisah “Otak Aku Terkentut” misalnya, Tok Rimau berkomentar betapa melepaskan sesuatu (kentut) yang pada mulanya baik untuk kesihatan tetapi di segi budaya dan masyarakat selalu diberikan pandangan negatif terhadapnya.


Kerana pandagan negatif masyarakat itu jugalah maka perbuatan menegor kesalahan, terutama kesalahan orang berdarjat juga dilarang, sehingga menimbulkan budaya yang dinamainya sebagai “budaya bisu” dan “budaya berbisik-bisik”. Tularan dari budaya ini adalah apa yang diperpatahkan oleh Tok Rimau sebagai baling batu sembunyi tangan.


Kisah Mat yang masuk ke tandas dan kemudian keluar ke pejabat pos dengan mengenakan kot sebenarnya bukanlah kerana keinginannya hendak berlagak. Puncanya, seluar Mat yang disangkutkan di kepala paip sebelah tangki pam di dalam tandas dibasahi air yang meleleh, untuk mengelak difitnah dirinya kencing dalam seluar, Mat mengenakan kot.


Memang pun secara bersungguh-sungguh Tok Rimau kelihatannya seolah-olah hanya mahu bercerita mengenai Mat mengenakan kot. Namun di sebalik cerita itu, Tok Rimau secara langsung telah mengomentari perbuatan orang yang suka mencuri penyangkut tembaga di dalam tandas.


Cara bercerita Tok Rimau yang lebih bersungguh-sungguh semakin ketara dalam bahagian atau bab seterusnya di dalam buku ini. Kisah di dalam serial “Bumbung Aku Lantai Orang” memperihalkan cerita aku “Tok Rimau” yang tinggal di flat Bukit Cagar.


Kisah ini saling tidak tumpah menjadi autobiografi penulis sendiri, yang sekali gus melukiskan panorama budaya dan masyarakat sekitarnya: budaya samseng, masalah sosial dan jenayah.


Namun begitu, dalam kesungguhan bercerita itu, Tok Rimau sempat juga melontarkan sindir terhadap birokrasi dan seribu satu macam kerenah mengenai pegawai kerajaan yang korup melalui kisah “Lori Kuih Mat Zain”. Di dalam kisah ini, Mat Zain yang sering diganggu oleh kerani Majlis yang korup.


Berbanding dengan Tok Rimau, kisah atau cerita yang dipaparkan oleh Sinaganaga di dalam buku ini lebih enteng dan iseng. Tetapi tidaklah bererti dalam keisengan dan enteng kisahnya itu Sinaganaga sekadar mahu atau terlalu seronok bermain dengan kata-kata dan bahasa, sehinggakan kisah dan cerita yang dipaparkannya sekadar kisah dan cerita yang kosong dan nihil sirat makna dalamannya.


Di sini jugalah kelihatan kehebatan dan kelebihan Sinaganaga sebagai seorang pencerita. Dalam kisah pendek dan ringkas yang dipilih sebagai judul buku ini berjudul “Ayah Kita Bos” di halaman 92, Sinaganaga memaparkan kisah kanak-kanak A yang mengagumi ayahnya sebagai “bos” semata-mata kerana mendengar Cina penjual VCD memanggilnya bos.


Bagi seorang lelaki dewasa yang mendengar, tentulah panggilan itu tidak memberikan erti apa-apa, malah mengundang ketawa di dalam hatinya sendiri.


Lebih jauh merenungkan kisah kecil dan mudah ini, imiginasi kita mudah meliar dan menghubungkannnya dengan makna yang lebih jauh mendasar. Antaranya, kita sebenarnya selalu merasa kita adalah bos, tuan atau pemilik, walau pada zahirnya segala yang dibanggakan sudah menjadi milik orang dan kita terus terbuai oleh gelar dan sanjung nan palsu.


Sebagai kesimpulan dan perbandingan, tulisan Sinaganaga di dalam buku ini memang lebih memperjelaskan sosok dan stail penulisannya yang bersifat santai, kenes, dan membling. Sementara Tok Rimau pula, di sebalik kisah dan cerita-nya yang kelihatan biasa di permukaan, seringkali menyelitkan kritik dan komentar sosialnya.


Tidak percaya? Baca antara kisah Tok Rimau berjudul “Marhalah” di halaman 84. Renungkan kata-kata ini: “Aku rasa pemandu-pemandu jahat juga sedang melalui zaman kegelapan mereka. Tidakkah mereka tahu kerap sekali jalan raya adalah lokasi musabah untuk mati?”


MARSLI N.O

September 10, 2009


Sumber siaran: Suara Keadilan, Bil 216 19 – 26 Januari 2010


2 ulasan:

sinaganaga berkata...

Pergh! Haibat! Terima kasih!

MARSLI N.O berkata...

Sdr Sinaganaga: Tiada apa-apa. Saya menulis apa yang rasa perlu dan hendak saya tulis. Saya mencari sesuatu yang lain. Dari siapa sahaja. Saya ingin mengenal diri-diri. Cuma itu.

MARSLI N.O