Ruang iklan dan jualan buku serta karya seni lainnya.
Untuk pesanan dan pembelian buku , sila maklumkan maklumat pemesan serta alamatnya untuk kiriman pesanan ke email marslino57@gmail.com
Ruang iklan dan jualan buku serta kegiatan seni lainnya.
MARSLI N.O juga menyediakan khidmat pengendalian bengkel deklamasi, penulisan puisi dan cerpen dengan bayaran yang berpatutan. Untuk pesanan dan jemputan, sila hubungi ke email marslino57@gmail.com
MOTIVASI UNTUK PENULIS
Kumpulan anekdot mengenai penulisan. Sebagai motivasi kepada pemula atau yang sudah menulis. RM 35 termasuk pos. Sila WA 01152413235
OTAK-OTAK YANG PECAH
Koleksi 12 cerpen non realis MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
MERDEKA DI DALAM BOTOL.
Koleksi 48 fikis mini MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
KISAH MENULIS, Edisi Ulang Cetak 2020
Koleksi anekdot dan motivasi mengenai penulisan. RM 30 termasuk pos laju. WA ke 01152413235
SURAT-SURAT SEORANG ANONIM
Koleksi monolog & renungan sastera MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2017. Penerbit: Buku Nadir. RM 25 (termasuk kos pos laju).
TERIMA KASIH, MERDEKA
Memuatkan 40 puisi MARSLI N.O bertemakan patriotisme. Terbitan ITBM Kuala Lumpur, 2016. Harga RM 20.00 termasuk kos pos laju. Pesanan sila nyatakan alamat pos pemesan dan wassap ke 01152413235.
MALAM HUJAN & OKSIMORON
Kumpulan yang memuatkan 52 puisi terbaru MARSLI N.O yang meraih hadiah saguhati Sayembara Penulisan 2 anjuran ITBM-Pena-BH. Terbitan ITBM, 2015. RM 20.00
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan yang memuatkan 4 naskhah drama konvensional dan surealis karya MARSLI N.O.Terbitan DBP, KL tahun 2014. RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan puisi terbaru yang memuatkan 60 puisi cinta dan syahdu MARSLI N.O.Terbitan ITBM tahun 2013. RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 25.00 termasuk kos
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.00.
PENDERHAKA: Novel terbaru MARSLI N.O
Terbitan DBP KL 2011, RM 18.00.
DI NEGERI MABOK
Kumpulan sajak terbaru MARSLI N.O, Cet 1 2010 RM 20.00
Pembelian secara pesanan sila ke email marslino57@gmail.com dengan memaklumkan nama pembeli serta alamatnya untuk kiriman pesanan dan memasukkan jumlah harga buku yang dipesan ke akaun bank atas nama RAMLI SELAMAT setelah nombor akaun banknya dimaklumkan. Pastikan keratan/resit kemasukan wang pesanan diemailkan sebagai bukti pembayaran dan disimpan untuk rujukan jika berlaku apa-apa kekeliruan.
TELAH TERBIT
Pastikan membeli yang asli di kedai atau pesan langsung kepada pengarang di alamat untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Atau WA ke 011 52413235 dan nyatakan alamat untuk kiriman buku.
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan Drama Cet. 1 Terbitan DBP, 2014, RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan Puisi Cet. 1 Terbitan ITBM, 2013, RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 20.00 Pesanan ke marslino@yahoo.com menyatakan jumlah pesanan, nomor telefon dan alamat pos pemesan untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Tambah RM 4.00 belanja pos.
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.
MASIHKAH AKU BERMIMPI
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012. DBP KL. RM 18.00
GUNTING
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012, ITBM KL. RM 20.00
PENDERHAKA
Novel Umum. Cet 1 2011, DBP KL RM 18.00
KEPADA ANGIN JUGA
Kumpulan Sajak Cet. 1 2008, DBP KL RM 20.00
MENANTI BURAQ
Kumpulan Cerpen. Cet 1 2008, Cet 2 2009 DBP KL RM 28.00
Blog ini merupakan blog rasmi penyair dan sasterawan MARSLI N.O. Segala maklumat mengenai kegiatan, penerbitan dan maklumat kesusasteraan MARSLI N.O dapat diperoleh di blog ini.
Segala maklumat dibenarkan sebagai petikan untuk tugasan ilmiah, kajian dan pembelajaran yang tidak bermotifkan keuntungan. Setiap petikan mohon disebutkan sumber asal dan penciplakan dalam apa jua bentuk serta cara adalah dilarang.
Pengisytiharan
ENTRI di dalam blog ini ditujukan khusus kepada pembaca yang hanya bersetuju dengan cara penulisan serta pemikiranMARSLI N.O. Pengunjung yang tidak bersetuju tidak perlu membuang waktunya di sini atau menulis dan meninggalkan sebarang komen di sini.
MARSLI N.O juga tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan dalam apa jua bentuk dan klausa terhadap mana-mana pengunjung blog TANAH – AIR – API – ANGINini.
MARSLI N.Oboleh dihubungi melalui email: marslino57@gmail.com
Jika berminat atau ingin memetik dan menyiarkan semula sebarang tulisan atau bahagian tulisan dari blog ini, sila maklum serta sebutkan nama penulis dan blog ini sebagai sumbernya. Tanpa disebutkan nama penulis asal dan sumbernya, anda sesungguhnya telah melakukan peniruan dan pencurian yang boleh dikenakan tindakan undang-undang .
Senarai Kegiatan dan Acara
SEBARANG makluman, undangan kegiatan dan acara sastera,MARSLI N.Oboleh dihubungi lewat telefon 019 - 944 9366 atau melalui email: marslino57@gmail.com
AKAN DATANG: 31 Oktober 2019: Bengkel Puisi di Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC) Cawangan Pahang.
Untuk berbual sila ke MUKABUKU atau titipkan pesan ke email saya
Jejak Pelawat
Siapa di Sana?
Selasa, Januari 19, 2010
TATKALA AYAH MENJADI BOS
Tajuk: Ayah Kita Bos
Penulis: Tok Rimau dan Sinaganaga
Penerbit: Sindiket Sol-jah
Tahun: 2006
Halaman: 160 halaman
DUA blogger yang memasyhurkan diri mereka sebagai Sinaganaga dan Tok Rimau telah bergabung menerbitkan tulisan mereka yang sebelumnya disiarkan di blog masing-masing, ke dalam sebuah buku dengan judul “Ayah Kita Bos”.
Buku yang dibahagikan kepada 9 bahagian dan masing-masing bahagian pula diberikan judul sebagai rujukan dengan susunan penulis secara bergilir-gilir. Karya-karya Sinaganaga dengn judul “Hijau Pucuk Pisang”, “Merah Jambu”, “Ungu Biji Kundang” dan “Haru Biru”.
Karya-karya Tok Rimau pula dirangkumkan di bawah judul-jdul “Ekor”, “Taring”, “Misai”, “Kuku” dan sebuah komik “Ajan & Rima”.
Membaca secara pantas dan imbasan, kisah dan cerita yang dihidangkan kembali dalam bentuk buku oleh kedua blogger ini memang terasa menarik untuk dibaca kerana sifat ceritanya yang amat santai dan tidak terlalu diberati longgokan kata-kata besar atau jargon, baik atas nama apa pun.
Kebolehan mereka sebagai pencerita kelihatannya dibarengi sama dengan sifat yang jelas kelihatan untuk tidak terlalu mahu mengada-ada dan menayangkan ego mereka sebagai penulis, baik dalam cara bercerita atau kisah yang dipaparkan.
Sinaganaga dan Tok Rimau terkesan hanya mau menyata dan menyajikan sejumlah cerita kepada para pembacanya secara apa adanya dan kerana itu jugalah, kalau hanya dibaca secara sekali imbas, khususnya kisah-kisah yang dihidangkan oleh Sinaganaga, kebanyakan cerita dan kisah yang dihidangkan di dalam buku ini bagaikan kisah-kisah yang sangat iseng, enteng dan bermain-main.
Bayangkan, apalah sangat erti dan gunanya, jika dibaca secara pantas dan sekali imbas kisah mencari pelangi, menelan biji tembikai atau kisah ayam tersepit bagi kita selaku pembaca yang selalu terlalu sebok befikir ini?
Namun begitu, dalam keisengan dan enteng kisahnya, Sinaganaga sempat juga melontar sindir terhadap perilaku kurang sopan jurujual wanita Melayu yang menjawab tanya pelanggan hanya dengan memuncungkan bibirnya.
Sejumlah cerita dan kisah yang dipaparkan Sinaganaga di bahagian yang dijudulinya “Merah Jambu” sebahagian besarnya adalah pengalaman pertulangan di negeri matahari terbit. Dalam satu dua kisah yang lain di bahagian ini, Sinaganaga menyunglapkan diri menjadi tukang pemberi maklumat mengenai budaya dan tatacara berurusan dengan orang Jepun. Malah ada juga sesekali Sinaganaga cuba berlucu dengan kisah kimono yang ketiaknya berlubang.
Namun begitu lain sedikit dengan Tok Rimau yang kelihatannya lebih menunjukan keseriusannya dalam bercerita. Meski berkisar sebahagiannya di sekitar nostalgia diri dan masa lalu, amun di sebalik cerita dan kisahnya terselit juga sindiran dan komentar.
Cerita Tok Rimau mengenai tong sampah, otak dan kentut atau Mat yang tiba-tiba memakai kot ternyata tidak semata-mata kisah dan cerita tetapi menyiratkan pula komentar sosial Tok Rimau mengenai sesuatu isu yang difikirkan wajar dikomentarinya.
Di dalam kisah “Otak Aku Terkentut” misalnya, Tok Rimau berkomentar betapa melepaskan sesuatu (kentut) yang pada mulanya baik untuk kesihatan tetapi di segi budaya dan masyarakat selalu diberikan pandangan negatif terhadapnya.
Kerana pandagan negatif masyarakat itu jugalah maka perbuatan menegor kesalahan, terutama kesalahan orang berdarjat juga dilarang, sehingga menimbulkan budaya yang dinamainya sebagai “budaya bisu” dan “budaya berbisik-bisik”. Tularan dari budaya ini adalah apa yang diperpatahkan oleh Tok Rimau sebagai baling batu sembunyi tangan.
Kisah Mat yang masuk ke tandas dan kemudian keluar ke pejabat pos dengan mengenakan kot sebenarnya bukanlah kerana keinginannya hendak berlagak. Puncanya, seluar Mat yang disangkutkan di kepala paip sebelah tangki pam di dalam tandas dibasahi air yang meleleh, untuk mengelak difitnah dirinya kencing dalam seluar, Mat mengenakan kot.
Memang pun secara bersungguh-sungguh Tok Rimau kelihatannya seolah-olah hanya mahu bercerita mengenai Mat mengenakan kot. Namun di sebalik cerita itu, Tok Rimau secara langsung telah mengomentari perbuatan orang yang suka mencuri penyangkut tembaga di dalam tandas.
Cara bercerita Tok Rimau yang lebih bersungguh-sungguh semakin ketara dalam bahagian atau bab seterusnya di dalam buku ini. Kisah di dalam serial “Bumbung Aku Lantai Orang” memperihalkan cerita aku “Tok Rimau” yang tinggal di flat Bukit Cagar.
Kisah ini saling tidak tumpah menjadi autobiografi penulis sendiri, yang sekali gus melukiskan panorama budaya dan masyarakat sekitarnya: budaya samseng, masalah sosial dan jenayah.
Namun begitu, dalam kesungguhan bercerita itu, Tok Rimau sempat juga melontarkan sindir terhadap birokrasi dan seribu satu macam kerenah mengenai pegawai kerajaan yang korup melalui kisah “Lori Kuih Mat Zain”. Di dalam kisah ini, Mat Zain yang sering diganggu oleh kerani Majlis yang korup.
Berbanding dengan Tok Rimau, kisah atau cerita yang dipaparkan oleh Sinaganaga di dalam buku ini lebih enteng dan iseng. Tetapi tidaklah bererti dalam keisengan dan enteng kisahnya itu Sinaganaga sekadar mahu atau terlalu seronok bermain dengan kata-kata dan bahasa, sehinggakan kisah dan cerita yang dipaparkannya sekadar kisah dan cerita yang kosong dan nihil sirat makna dalamannya.
Di sini jugalah kelihatan kehebatan dan kelebihan Sinaganaga sebagai seorang pencerita. Dalam kisah pendek dan ringkas yang dipilih sebagai judul buku ini berjudul “Ayah Kita Bos” di halaman 92, Sinaganaga memaparkan kisah kanak-kanak A yang mengagumi ayahnya sebagai “bos” semata-mata kerana mendengar Cina penjual VCD memanggilnya bos.
Bagi seorang lelaki dewasa yang mendengar, tentulah panggilan itu tidak memberikan erti apa-apa, malah mengundang ketawa di dalam hatinya sendiri.
Lebih jauh merenungkan kisah kecil dan mudah ini, imiginasi kita mudah meliar dan menghubungkannnya dengan makna yang lebih jauh mendasar. Antaranya, kita sebenarnya selalu merasa kita adalah bos, tuan atau pemilik, walau pada zahirnya segala yang dibanggakan sudah menjadi milik orang dan kita terus terbuai oleh gelar dan sanjung nan palsu.
Sebagai kesimpulan dan perbandingan, tulisan Sinaganaga di dalam buku ini memang lebih memperjelaskan sosok dan stail penulisannya yang bersifat santai, kenes, dan membling. Sementara Tok Rimau pula, di sebalik kisah dan cerita-nya yang kelihatan biasa di permukaan, seringkali menyelitkan kritik dan komentar sosialnya.
Tidak percaya? Baca antara kisah Tok Rimau berjudul “Marhalah” di halaman 84. Renungkan kata-kata ini: “Aku rasa pemandu-pemandu jahat juga sedang melalui zaman kegelapan mereka. Tidakkah mereka tahu kerap sekali jalan raya adalah lokasi musabah untuk mati?”
MARSLI N.O
September 10, 2009
Sumber siaran:Suara Keadilan, Bil 216 19 – 26 Januari 2010
Sdr Sinaganaga: Tiada apa-apa. Saya menulis apa yang rasa perlu dan hendak saya tulis. Saya mencari sesuatu yang lain. Dari siapa sahaja. Saya ingin mengenal diri-diri. Cuma itu.
2 ulasan:
Pergh! Haibat! Terima kasih!
Sdr Sinaganaga: Tiada apa-apa. Saya menulis apa yang rasa perlu dan hendak saya tulis. Saya mencari sesuatu yang lain. Dari siapa sahaja. Saya ingin mengenal diri-diri. Cuma itu.
MARSLI N.O
Catat Ulasan