Jumaat, Ogos 20, 2010

APA HASIL YANG DIPEROLEH?

MUNGKIN kerana ada waktunya saya agak suka juga menjadi pendengar keluh orang. Atau mungkin juga kerana  memang sudah tiada orang yang sudi hendak mendengar, maka hanya saya sahajalah pilihan yang ada. 

Walau apa pun, saya memang berasa simpati. Apa yang diceritakan, apa yang dia keluhkan, sudah saya lalui berbelas atau puluh tahun yang lalu. 

Semua itu memang menyakitkan hati dan perasaan, menyebabkan jiwa rasa tertekan dan malah sampai ke satu tahap kronik,  boleh menghilangkan selera makan dan boleh mengganggu kenyenyakan tidur di waktu malam.

Memang bagi setengah orang atau kalangan, apalah sangat kalau setakat dipergunjing, dikhianati dan disakiti hati serta  perasaan.  Itu dikatakan memang menjadi resam hidup dan perangai manusia yang sifatnya tidak pernah lepas dari perasaan hasad dan dengki kerana tidak mahu melihat orang lain melebihi kejayaan dirinya sendiri.  Atau lebih tepatnya lagi, kerana berasakan ada pihak yang sudah berani menceroboh dan mahu mengatasi penguasaan,  kedudukan dan ruang dirinya yang selama ini didiami dengan aman lagi selesa!

Untuk dan kerana itulah, taktik diatur untuk menjatuh dan melemahkan lawan. Walau untuk dan kerana itu, laku dan tindakannya mengalahkan perilaku seekor haiwan. Pelbagai taktik dan cara diperguna. Pelbagai topeng disarungkan ke wajah diri, walau kadang-kala menghapuskan langsung sifat maknusiawi diri.

Saya tahu bagaimana sakitnya hati dan perasaan bila berhadapan dengan situasi sedemikian.  Saya katakan begitu kerana 10 atau mungkin 15 tahun yang lalu saya juga pernah mengalaminya.

Ketika itu, hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana sakitnya hati dan perasaan.  Di depan memang  mereka bermanis mulut dan mempamer wajah bersahabat, tetapi di belakang, mereka bersoksek  dan  tidak sudahnya mengumpat serta mengata.  Kalau sesuatu yang ada benar dan asasnya tidaklah mengapa. Tetapi kalau jelas hanya reka dan andai semata-mata, tetap berasa juga berbara di dalam jiwa.

Untuk apa? Saya sendiri pun tidak pasti entah untuk apa. 

Kalau katakan kerana hendak merebutkan pangkat atau kedudukan, pangkat dan kedudukan apa yang hendak mereka rebutkan di dalam sebuah persatuan kecil di peringkat daerah begitu?

Saya tidak pernah inginkan apa-apa dari sana. Saya hanya ingin berkawan, mengenal orang lain secara lebih dekat. Saya tidak sedikit pun tergiur untuk meraih apa-apa gelar  di situ. Cukuplah saya menjadi orang kecil dan biasa di sana.

Atau kerana hasad dan dengki? Hendak dengkikan apa? Seingat saya, saya datang bukan kerana mahu merampas ruang dan kedudukan sesiapa, tetapi hanya kerana ingin berkawan, berkenal dan berkongsi dan juga belajar sesuatu yang tidak saya miliki dari orang lain. Semata-mata kerana tidak mahu  sampai dikatakan bongkak dan sombong lantaran tidak  mahu berkawan dan mengenal orang lain.

Atau katakanlah kerana ketika di sana saya berjaya menerbitkan beberapa karya. Tetapi kenapa pula itu dijadikan sebab untuk menaruh dengki kepada saya? Bukankah itu kerana usaha dan gigih saya  dan mereka juga boleh mencapainya dengan usaha sendiri?

Atau, salahkah kalau saya tidak mahu bersikap pura-pura dengan mengatakan suka dan setuju terhadap sesuatu yang saya tidak suka dan enggan bersetuju dan kerana itu mereka berasa perlu untuk menyakiti dan menaruh hasad terhadap saya?

Saya tidak pandai hendak berbohong dan berpura-pura, berlagak baik dan sopan,  tidak mengatakan sesuatu yang kononnya akan melukakan hati orang lain, semata-mata kerana hendak mengambil hati atau mengampu seseorang.

Saya tahu kerana kepandiran saya itu, saya selau tidak disenangi dan dianggap si mulut celupar, kurang ajar, tidak tahu menghormati orang lain.  Tetapi apa yang boleh saya perbuat lagi. Biar apa pun, saya bersedia menerima segala risikonya.

Sejak kecil saya memang didik  agar berani berterus-terang walau terpaksa menerima risiko dan hukuman.

Apa lagi kalau saya sudah berbuat kesalahan. Saya mesti mengakui segala kesalahan saya tanpa sedikit pun mahu meletakkan salah itu pula ke bahu orang lain. Saya mesti bertanggungjawab memikul segala kesilapan dan kesalahan yang telah saya lakukan, sama ada yang sengaja atau yang tidak sengaja.

Apalah erti hidup sebagai manusia kalau saling berdusta dan menyembunyikan segala kebenaran. Begitulah saya yakin dan percaya. Dengan keyakinan diri dan kepercayaan sedemikianlah saya memilih jalan hidup.

Apa lagi tatkala memilih dunia sastera dan seni. Walau saya bukan pun seorang  tokoh besar dan hebat, juga bukan seorang yang terkenal serta telah melahirkan pelbagai karya hebat dan agung, saya percaya kebenaran dan kejujuran mestilah sentiasa dimekarkan di antara sesama.

Seorang seniman atau sasterawan tidak boleh bersifat munafik. Mengatakan sesuatu yang tidak dia perbuat atau memandang terlalu tinggi diri dan karyanya sendiri dan yang selain itu dianggap sebagai sampah atau najis.

Itulah yang menjadi pegangan serta keyakinan saya.

Tetapi kerana itu jugalah saya diumpat, difitnah dan dibenci.  Konon saya ini suka berlagak, kaki perasan, kaki gaduh, suka buat kecoh dan entah apa-apa lagi.


Saya bukan tidak boleh menerima tegoran. Tetapi kalau hanya bersoksek dan bergunjing dibelakang, mana saya tahu apa salah saya yang sebenar.  Kalau benar-benar ikhlas, tegorlah kesalahan saya. Tetapi anehnya, kenapa tiada?

Saya tahu bagaimana sakitnya hati dan perasaan menjadi mangsa umpat dan keji begitu. Saya katakan begitu kerana  saya sudah pun melaluinya.


Saya memang bersimpati dengan kawan yang datang mengadu itu. Tetapi setakat simpati sahajalah. Namun untuk memberikan nasihat dan petua, saya tidak berani. Sebabnya, saya takut kalau tersalah saya memberi nasihat dan petua, saya pula yang akan dipersalahkan.

Kerana itulah saya hanya sekadar menganguk dan mengangguk sebagai tanda saya memang benar-benar sedang mendengar.

Memang tergerak juga sesekali di dalam hati untuk saya memberikan sedikit nasihat kepada sahabat yang datang mengadu itu.

Tetapi sekali lagi, layakkah saya?

Berbanding dia, saya hanyalah seorang manusia yang banyak tidak tahunya. Sekolah saya tidak setinggi mana. Usahkan ke kolej, ke peringakt menengah pun tidak sampai tamat.

Kerana itu jugalah saya berasa malu hendak memberikan dia nasihat.

Walau pun teringin hendak saya katakan kepada dia supaya bersabar dan terus bersabar, kerana akhirnya, mereka yang tidak sudah-sudah mengumpat dan mengeji itu tidak juga mendapat suatu apa pun. 

Misalnya, ketika kini saya sudah menerbitkan tujuh atau lapan buah buku,  para pengumpat dan pengeji itu masih juga tidak menerbitkan apa-apa selain masih asyik dengan  "kerja"  dan "amal jariah" mereka.

Bezanya kini, mangsa mereka bukan lagi saya, tetapi dia, sahabat yang dataang mengadu itu.

Saya tahu, saya tidak dapat mereka tewaskan kerana saya tetap bertahan dengan apa yang saya yakini sejak mula. Saya yakin, sesuatu yang baik dan bermanfaat pasti akan dibalas dengan ganjaran yang baik juga oleh Allah yang Maha Mengetahui.

Tegasnya, saya tidak takutkan mereka para pengumpat dan pengeji itu kerana saya lebih  percayakan Allah yang lebih berkuasa dari segala kuasa di atas muka bumi ini.

Malah, kerana Allah juga, saya sanggup kehilangan roh dan nyawa demi mempertahankan prinsip dan kepercayaan yang saya yakini sebagai benar dan betul!

Saya harap, sahabat yang datang mengadu itu juga begitu. 

Ogos 20, 2010 (Ramadhan sepuluh)

Tiada ulasan: