Jumaat, Jun 17, 2011

PENDERHAKA MENGENANG


PERTENGAHAN  Jun 1987 di Kampung Belimbing Dalam, Melaka.

Saya bertemu dia dan menyapa. Bertanyakan di daerah manakah dia di negeri kelahiran saya itu.

Jawapannya mesra dan membukakan ruang untuk saya terus bertanya dan meminta nasihat akademiknya. Saya tahu kekurangan ilmu saya, jadi dia ingin saya jadikan guru ilmu sastera saya secara tidak langsung.

Tahun demi tahun berlalu. Usia setiap kita kian bertambah menjadi tua dan menghampiri pergi. Saban pertemuan dia selalu memberikan nasihat dan dorongan secara langsung dan tidak langsung. Pesannya, kalau ada karya baru kirimlah kepada dia, untuk dibaca dan diteliti.

Tetapi saya menjadi malu dengan pelawa dan tangannya yang terlalu lebar terdepang itu. Kian terasa kecilnya diri dan perlu berusaha lebih gigih lagi untuk menulis sesuatu yang lebih bererti.

Lama saya terpisah dan tidak bertemu dia. Saya tahu dia berada di luar negara. Bukunya mengenai teori sastera berhikayat sudah lama dahulu saya beli dan baca sesekali bila terasa perlu.

Khabar terakhir saya tahu, dia sudah menjadi ahli akademik bergelar dan kini kembali sudah ke tanah air.

Semalam saya hubungi dia dan suara ramahnya meminta saya mengirim lagi andai punya karya baru.

Saya tetap mengenang kebaikan dia. Dia antara insan yang sering mendorong saya secara langsung dan tidak langsung, menjadikan saya tidak mudah berasa kecewa bila terhenyak dan dihenyak. Kebaikan dia, dan sejumlah insan baik yang lain, dalam kehidupan sastera dan seni saya, tetap saya kenang sampai bila-bila.

Semalam, lewat pos ekspres, saya kirimi senaskhah novel saya yang baru diterbitkan,  PENDERHAKA kepada dia.  Saya harap dia senang membaca dan menikmatinya.

Juga kepada seorang teman editor yang sering mengajukan tanya dan saran kepada saya, agar menulis sebuah novel yang mencabar, turut saya kirimi novel ini.

Saya harap mereka sudi dan berasa senang menikmati dunia "penderhaka" di dalam sebuah "novel" yang saya tulis pada tahun 1991 itu.

Notakaki
Para pembaca dan peminat budiman silakan membuat pesanan pembelian ke email marslino@yahoo.com dengan menyatakan jumlah pesanan, nomor telefon pemesan dan alamat pos pemesan.

Untuk pesanan dan pembelian segera, sila masukkan jumlah harga buku yang dipesan ke akaun Maybank atas nama RAMLI SELAMAT dengan nombor akaun 1060 1681 4831 dan maklumkan maklumat pembeli serta alamatnya untuk kiriman pesanan ke email marslino@yahoo.com


Harga bagi pesanan lewat pos adalah RM 18.00 + RM 2.00 (ongkos pos ekspres) = RM 20.00


Jun 17, 2011

2 ulasan:

Ibnu Ahmad al-Kurauwi berkata...

Salam ziarah,
Tuan sentiasa memberi inspirasi kepada saya untuk terus menulis. Tahniah atas kelahiran "Penderhaka".

MARSLI N.O berkata...

Salam kembali Saudara Ibnu Ahmad: Terima kasih atas perhatian serta ingatannya. Semoga sudi membaca dan menikmati sebuah "novel" dari seorang "penderhaka" itu.

MARSLI N.O