Isnin, Mac 19, 2012

SENDIRI

SAYA tidak ingin  menyalahkan nasib dan takdir yang telah dan sudah ditentukan   buat diri saya. Kerana itulah saya akan tetap dan ingin terus  begini: menulis menurut kadar dan kemampuan yang saya miliki.  Dan kerana itu juga, saya tidak ingin terlalu memikir-mikirkan segala kata-kata dan tulisan orang lain mengenai diri saya,  walau apa pun, sehinggakan membuatkan saya menjadi terlalu sedih, gelisah, kecewa  dan mundur kerananya.

Saya ingin terus begini. Bersendiri dan terus menyendiri.  Bagi saya,  terus bersendiri begini lebih baik daripada terjun bersama ke dalam riuh untuk sekadar menjadi pengumpat dan pengeji juga. Biarlah mereka berebutkan segala yang ingin diperebutkan atas nama dunia.  Saya tidak ingin sama menjadi sebahagian. Saya ingin tetap sendiri.

Saya tahu siapa diri ini sendiri. Di mana bodoh dan betapa masih terlalu sedikit tahunya. Sejak dahulu memang sendiri  itulah dunia dan kehidupan saya. Saya tidak datang ke dunia ini dahulunya dengan iringan siapa pun.  Saya bertatih dan bermula  dengan kebodohan dan  belajar untuk sedikit menjadi pandai dengan kepercayaan terhadap diri.

Dan ketika dunia di sekitar saya semakin berwarna kelabu dan dipenuhi biawak serta ular, semakin saya mempercayai pilihan ini.

Saya tidak takut kehilangan dan sedikit pun tidak berasa kesal. Saya tidak ingin ambil peduli lagi untuk mencari gelar dan segala pujian yang palsu dan sementara. 

Walau tanpanya, saya tetap akan meneruskan  hidup dengan cara saya sendiri. Saya ingin terus sendiri. Menikmati makna hidup ini dan sekaligus memberikan erti kepada hidup saya sendiri. Walau betapa pun gelisah dan sunyi. Saya akan tetap terus sendiri dan memilih untuk bahagia di dalam gelisah dan sunyinya sendiri.

Mac 19, 2012.

Tiada ulasan: