Rabu, Oktober 31, 2012

KEBONGKAKAN


MEMANG pun ketika menulis yang difikirkan adalah diriku sendiri. Jadi kerana itu saya tidak berasa sangat terkejut kalau ada orang lain yang mungkin berasa dirinya maksum, betul semua,  tahu semua, menghenyak dan mengkritik karya atau pendapat orang lain.

Manusia yang tidak sadar diri memang selalu berasa dirinya baik, hebat dan betul. Berselindung atas nama gelar dan topeng akademik.

Peduli apa itu semua. Asalkan mendatangkan untung kepada diri, tidak mengapa bersahabat dan berbaik-baik dengan monyet yang datangnya bukan hendak menambah baikkan tetapi hendak menambahkan rosak serta binasa seni dan sasteranya.

Memang pun perlukan pendokong dan penampung. Menulis berbagai rupa karya kalau tiada yang membaca, mendokong, memuji dan mementaskannya menjadi lakon, apalah maknanya.

Kerana itu diperlukan penyokong dan pendokong, yang perlu dipelihara serta sentiasa dibuat baik. Walau yang mendokong itu, buku sebiji jarang dibaca dalam setahun, atau karyanya entah di mana dan bagaimana.

Kecuali hanyalah kelebihan dia menjilat-jilat serta membodek-bodek  siapa dan pihak mana yang dirasakan boleh kembali memberikan dia untung dan laba.

Dan manusia beginilah yang sangat disukai dan digemari bagi sesiapa yang memerlukan penyokong serta pendokong.

Oktober 31, 2012 


Tiada ulasan: