Khamis, Mei 23, 2013

3 KUNTUM HUJAN: BERCERITA DENGAN PUITIS DAN TANDA-TANDA



Tajuk: 3
Kuntum Hujan
Penulis: Darma Mohammad
Penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM)
Tahun Terbit: 2013
Jumlah Muka Surat: 237 Halaman
Harga: RM25.00
Nombor Resit: ITBM02000552

BERCERITA DENGAN PUITIS DAN TANDA-TANDA

MENJADI sasterawan adalah pilihan dan  seorang individu yang memilihnya, telah memilihnya  dengan kesedaran untuk menerima dan menanggung segala beban serta risikonya secara bersamaan. Kerana, seorang sasterawan yang dalam erti kata sebenarnya tidak lain dan tidak bukan merupakan  juru bicara dalam masyarakatnya, mahu atau tidak, selain menyatakan segala sesuatu yang menyentuh hati serta perasaannya, sekaligus juga harus memikul tanggungjawab untuk menyampaikan pesan-pesannya kepada masayarakat.

Peranan  atau tanggung jawab ini mesti dipikul serta dilaksanakan seorang sasterawan dengan penuh rasa cinta demi untuk melestarikan hakikat betapa sebuah karya sastera, selain perlu dipapar dan dihidangkan dengan penuh keindahan, pada waktu sama tidak boleh tidak perlu juga memberikan manfaat kepada khalayak pembaca atau masyarakatnya.

Dalam proses menyata dan menghidang perasaan serta buah fikirannya ini, di samping  menyampaikan pesan-pesan yang penuh dengan unsur-unsur keindahan, selain pilihan genre, seorang sasterawan juga bergulat dengan persoalan yang berhubungan dengan cara dan teknik  untuk menyatakan serta menyampaikan pesan-pesannya itu kepada khalayak pembaca atau masyarakat.



Di sudut inilah kelihatannya Darma Mohammad selaku seorang sasterawan yang mengarang dan sekaligus juga penyair membuat pilihan ketika berusaha menyampaikan pesan demi pesannya di dalam 23 cerpen yang dikumpulkannya di dalam 3 Kuntum Hujan ini.

Sebagai pengarang cerpen yang sekaligus juga menyair, Darma Mohammad memilih jalan yang sedikit berbeza dengan banyak pengarang cerpen lain yang bukan penyair.

Jika kebanyakan pengarang cerpen aliran konvensional dan bukan penyair memilih untuk menyatakan segala sesuatu sebagai suatu tiruan dan salinan realitas serta menyampaikan maknanya secara langsung atau polos dan kita selaku pembaca akan dapat segera memahami atau membina suatu makna yang jitu dan tunggal, namun  hal ini tidak berlaku pada Darma Mohammad.

Darma Mohammad memilih jalur atau aliran yang lain. Walau pada permukaannya cerpen-cerpen beliau di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan ini seolah-olah bertolak daripada sesuatu yang real dan beraliran realisme, namun beliau tidak menyampaikan amanat atau pesannya kepada khalayak dan masyarakat secara langsung dan polos.

Membaca cerpen-cerpen Darma Mohammad di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan ini merupakan satu pengembaraan kejiwaan yang menuntut kita selaku pembaca mencari maksud serta maknanya lewat petunjuk dan petanda yang berserakan di sana-sini.

Pada bahagian yang lain pula, sesekali, kita perlu pula menyusun dan mengatur sendiri potongan demi potongan tanda tersebut untuk mendapatkan makna. Namun makna yang ditemui pada permulaannya tetap bukan sesuatu yang jitu dan tunggal. Begitu pembacaan dilanjut serta diteruskan lagi, kita selaku pembaca akan menemui pula tanda-tanda baru yang akan menyampaikan makna lain yang lebih baru di dalam kumpulan cerpen 3 Kuntum Hujan ini.

Tidak bersalahan jika dikatakan di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan ini kita menemukan keremangan dan ketaksaan yang kian memperkayakan makna setiap buah cerpen yang dibaca, bergantung kepada dari sudut dan sisi mana ianya didatangi.

Darma Mohamad dengan penuh lihai, ketika menukangi cerpen yang dikumpulkannya di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan ini ternyata telah memadukan bakat kepengarangannya dengan bakat penyair yang dimilikinya sehingga dengan demikian banyak ditemukan kata dan ungkapan yang sangat berbau puitis.

Sebagai contohnya judul kumpulan cerpen ini yang diberikan sebagai “3 Kuntum Hujan” sudah memberikan bukti yang jelas. Selaku pembaca, kita pasti saja boleh bertanya lanjut mengenai kenapa mesti diberikan penjodoh bilangan “kuntum” dan tidak “bilah”, sebagai contohnya. Malah beberapa judul lain seperti “Bumi Mencari Langit” (halaman 169), “Kura-Kura Mencari Langit” (halaman 187) juga dapat dijadikan contoh.

Lanjut membaca cerpen-cerpen di dalam kumpulan  ini, akan kita temukan lagi kata-kata puitis ini seperti “Biarlah guruh mengarang lirik-lirik lukanya” (halaman 13),  “Membilang gugus gerimis yang masih bergantungan di langit” (halaman 59), atau “Bau dusun Merayap di mana-mana. Pohon-pohon berdiri” (halaman 170).

Tidak hanya melalui ungkapan tertentu, keterikatan Darma Mohamad dengan dunia kepenyairannya turut diserlahkan beliau dalam sebuah cerpen yang diberikannya judul “Pensajak dan Iklah” (halaman 25 – 33). Di dalam cerpen ini, Darma tidak hanya menyampaikan cerita kosong atau melulu mengenai kisah percintaan aneh di antara seorang penyair (pensajak) dengan seekor ikan bernama Iklah yang hidup di dalam sebuah akuarium, tetapi sekaligus juga pesan-pesan yang sangat jauh dan dalam dengung maknanya bagi seorang pembaca yang mahu berfikir.

Sebagai contohnya, di halaman 32, antara lain Darma menerakan dialog yang kononnya diucapkan oleh Iklah: “ Sayang, manusia mempunyai lidah, tapi tidak semua yang  berani berzikir,” kata Iklah. “Malah, ramai yang menggunakan lidahnya untuk berdusta.”  Tentu sahaja ayat  di dalam cerpen  ini bisa mampu membuat kita jauh dan lanjut berfikir, sekiranya kita ingin sama kembali berfikir.

Secara keseluruhan Darma di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan ini memang tidak mengemukakan maknanya secara perse. Sebaliknya, dengan warna kepuitisan yang kental dan pekat, Darma menyuguhkan banyak keremangan yang menghantar kita ke daerah pemaknaan yang sangat tidak terbatas. Makna hujan di dalam cerpen 3 Kuntum Hujan (halaman 161 hingga 168) misalnya bukanlah hujan sebagai objek, tetapi suatu tanda yang menghantar pembaca ke daerah makna yang lebih jauh dan berbaur surealis.

Kura-kura  di dalam cerpen “Kura-Kura Bermain Pedang” di halaman 179 hingga 185  bukanlah hanya semata-mata kura-kura begitu selesai kita menamatkan bacaannya, kerana makna (sindiran) yang disampaikan adalah kepada mereka yang membenci puisi.

Sementara di dalam cerpen “Lelaki yang Memanah Langit ) di halaman 188 hingga 197 bukanlah langit dan panah yang menjadi titik persoalan tetapi mengenai gambaran keangkuhan  seorang seniman pelukis dengan ego dan prinsip seninya.

Pada sisi lain, terkesan juga Darma Mohammad seolah-olah turut berasa gusar dan khuatir andai pilihannya untuk menyampaikan pesan-pesannya secara begini boleh membuat khalayak pembaca yang terlalui biasa dengan aliran realis kurang dapat menangkap maksud yang ingin disampaikan di dalam cerpen yang dikumpulkannya di dalam kumpulan 3 Kuntum Hujan  ini.

Mungkin lantaran inilah Darma sampai terdorong menulis semacam penjelasan dalam kata pengantarnya di awal kumpulan cerpen ini.  Darma membuat semacam pengakuan serta garis pandu kepada para pembacanya dengan menyatakan judul-judul cerpen tertentu yang dikatakannya menyampaikan maksud-maksud tertentu.

-MARSLI N.O


2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Saya telah membeli buku ini. Tapi, masih belum sempat membacanya lagi.

Satu sudut pandang pembacaan yang menarik.

Rositah Ibrahim berkata...

saya terlepas buku ini (dan beberapa buku yang memang saya kehendaki) kerana 'mabok' dgn pelbagai judul serta potongan harga 50%nya....