Selasa, Mei 19, 2015

BAYANG BERINGIN


DUA kali buku sajak ini dihadiahkan kepada saya. Pertama pada tanggal 29 April 2013 dan keduanya pada 23 Jun 2013. Walau saya memaklumkan sebelumnya sudah menerima hadiahnya. 

Tulislah kata-kata hikmat untukku, begitulah selalu saya mencandai teman yang sudi atau mahu menghadiahi buku. Tetapi tidak dengan dia. Kami saling belajar mengerti, walau dalam diam, dengan cara kami sendiri. Kerana itu saya tak berkata apa-apa ketika melihat dia menulis sesuatu di buku sajaknya ini.


Selepas dia pulang, catatan di kedua halaman awal buku sajaknya ini terasa sekali di sanubari saya. Dan ingatan saya berbaur: sulit untuk saya katakan. yang pasti saya menyatakan sedih dan air mata hanya ketika malam sudah terlalu larut. dan secara diam-diam. 
 
Kerana dengannya, hanya yang baik yang ingin dan selalu saya kenang.


Alfatihah. Amin

Tiada ulasan: