Rabu, Januari 06, 2016

KENAPA RUANG AMAUN DIKOSONGKAN?


KETIKA  masih bertugas menjaga peti tunai pembayaran baki bayaran deposit masuk wad pesakit, di sebuah hospital kerajaan satu masa dahulu, pegawai atasanku selaku berpesan dan mengarahkan: "Sebelum minta mereka tanda tangan sub baucer penerimaan baki bayaran, jumlah dengan angka dan perkataan yang dikembalikan mestilah ditulis terlebih dahulu. Ini untuk mengelak berlaku penyelewengan. Misalnya, baki dia RM 200, kau pakat dan minta rasuah dengan dia, kau beri dia seratus dan kau songlap seratus. Ini perbuatan salah." Pesan dan procedure ini kuingat sampai kini.

Tapi di acara baca sajak yang aku salah seorang pembaca sajak yang dibayar RM 100 atau RM 200 oleh penganjur, banyak kali berlaku, di mana aku disuruh tanda tangan sebagai akuan menerima bayaran, tetapi ruang amaunnya dibiarkan kosong, tanpa mencatat pun jumlah akaun yang dibayar kepada aku dan pembaca sajak yang lain sebanyak  RM 100 atau 200 itu.

Itu di majlis yang kononnya kendalian organisasi di sebelah sini. Tahun lepas, saya ke satu acara pihak sebelah sana pula. Kejadiannya pun sama juga. Ketika diminta tanda tangan senarai bayaran untuk pembaca sajak, pun saya lihat ruang amaunnya dibiarkan kosong.

Apa ini? Sebenarnya berapa amaun mereka nak bayar pembaca sajak? Kenapa tak tulis terang terang di senarai itu? Atau sebenarnya mereka sengaja bayar ciput, lepas itu tuntut balik dari para pemberi dana dengan amaun yang lebih besar dan lebihan itu akan masuk ke poket peribadi mereka?

Saya pernah berpersatuan dahulu dan selalu nampak bendahari persatuan guna taktik begini. Itu di persatuan peringkat kampungan dan anggota kerja sukarelanya terdiri mereka yang hanya lulusan darah enam atau SRP dan tak pandai pun nak berfalsafah dan berkhutbah mengenai moral di dalam karya dan ucapannya?

Saya tahu mereka menipu secara licik. Hujahnya mudah. Kalau mereka kata tak tulis amaun itu awal awal kerana sebok dan nak cepat, dah jelas mereka berbohong. Apa yang susahnya? Kalau nama, nombor kad pengenalan pembaca sajak boleh ditaip dalam senarai penerima bayaran, kenapa tiba ruang amaun mereka tinggalkan?

Apa pun dalih dan alasan yang mereka hendak berikan, bagi saya mereka jelas telah menipu, bukan sahaja pembaca sajak yang terlibat, tetapi juga pihak yang memberi dana, semata mata kerana mahu menyonglap dana selebihnya ke dalam saku peribadi mereka atau bersama konco konco mereka.

Kerana Itulah kini, semakin lama semakin saya rasa tak tergiur untuk pergi membaca sajak. Puncanya itulah. Penyair hanya jadi alat orang yang jahat dan berkepentingan, yang bila menulis dan bercakap, selaku menyebut soal maruah, moral, kesopanan dan nilai nilai murni di dalam karya. Kadang kala pula, sudahlah bayarannya hanya RM 100, cara bayarannya pun main pakai kepal dan salam kaut sahaja! 

Saya tahu mereka yang keparat ini boleh kembali menafikan dan kembali menempelak saya pula. Apa sahaja boleh mereka katakan. Tetapi saya sudah tidak hairan dengan tempelak dan apa pun.

Misalnya, saya tak lagi diajak membaca sajak kerana bacaan sajak saya asyik menjerit dan melalak sahaja. Atau saya tidak lagi diajak kerana sikap saya sendiri yang bongkak dan sombong. Atau kalau tidak pun, mereka akan kata, selain saya masih ramai lagi yang boleh baca sajak lebih bagus dan hebat!

Sebabnya, tanpa perlu mengharapkan belas manusia seperti mereka, untuk mengajak saya membaca sajak, saya telah dan pernah dibayar dan disponsor untuk ke Korea, Manila dan Singapura, hanya untuk membaca sajak dengan bayaran yang mahal!

Sedang mereka? Hanya sekedar melalak dan bertempik di bawah tempurung negeri sendiri, atau paling paling hanya ke Indonesia. Dan itu pun pergi kerana mereka sendiri yang mengeluarkan segala kos tambang, makan dan penginapan ketika di sana. 

Januari 5, 2016

Tiada ulasan: