Isnin, Oktober 31, 2016

WRITER’S BLOCK: PERCAKAPAN DENGAN SEORANG PENULIS NEGERI SELATAN


SDR sedang alami writer's block? Sdr tulis tu kerana ditempah ke atau memang nak tulis sendiri?

Saya secara peribadi tidak ambil kisah sangat pasal writer's block ni. Kalau rasa tidak boleh tulis, saya tinggalkan dan pergi hiburkan hati. Saya memulai menulis dengan perasaan. Jika perasaan rasa tidak selesa, saya tangguhkan dahulu dan lakukan sesuatu untuk mengurangkan rasa tertekan di dalam diri.

Rasa saya, tulislah apa yang kita selesa. Tak perlu nak jadikan diri macam orang lain. Kita biarlah tetap menjadi diri kita sendiri.

Biarlah orang lain tulis kisah hebat bagai. Tak ada salahnya tulis cerita kisah dalam keluarga sendiri, kisah anak nak baca sajak, kisah anak nak naik motor besar.

Ingat tak? Aziz Hj Abdullah asyik cerita kisah ayah dia dan Tok Ya je. Itu je dia asyik dok ulang.

Rasa saya, keghairahan nak jadi hebat macam orang lain mudah memerangkap kita membuang jati diri kita sendiri. Itu bahaya.

Jadi tulislah kisah-kisah yang Sdr suka dan betul-betul tahu. Tidak perlu tulis sesuatu semata-mata kerana sdr rasa nak menyaingi seseorang atau mahu menjadi hebat seperti dirinya. Tulislah macam biasa apa yang Sdr tulis sebelum ini.

Banyak cebisan dalam novel Sdr boleh ditulis semula sebagai cerpen. Kalau tak percaya, cubalah Sdr tulis. Hasilnya nanti pasti sangat mengejutkan Sdr.

Oktober 25, 2016

(C) MARSLI N.O  dilahirkan di Estet Bukit Pahang, Kerteh, Terengganu dan membesar serta mendewasa di Kuantan, Pahang. Secara peribadi, demi untuk mendapatkan gugahan serta gerakan untuk terus berkarya dan berkreatif, beliau sering berpergian secara bersendirian ke mana-mana dengan motorsikalnya. Mulai April 2013, beliau diktiraf sebagai Munsyi Dewan (Sastera) oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.


Tiada ulasan: