Jumaat, Disember 16, 2016

KETIKA SEMAKIN MENUA

JIKA tahun yang dihitung, maka 2016 ini sudah 59 usiaku dan Oktober 2017 nanti, andai diizinkan Allah SWT untuk aku lagi bernafas, maka 60 tahun sudah usiaku. 

Segala ingatan dan kenangan serasa masihkan kelmaren. Tetap segar dan bugar di dalam ingatan, dan untuk itu, kepada Allah SWT sekali lagi aku berterima kasih, kerana mengizin dan memberikan aku daya ingatan yang masih bugar dan segar, serta kesihatan yang juga masih sihat dan membolehkan aku bergerak ke mana-mana secara mandiri.

Sehingga di usia ini, sebagai manusia biasa dan sebagai sasterawan, walau dalam sesekali mengucapkan sebal dan marah terhadap pelbagai situasi mual yang merongrong sekitar diri dan dunia, aku selalu ingin berasa syukur dan berterima kasih kepada Allah SWT. 

Meski mungkin tidak sehebat dan sebaik mana sekalipun karya yang sudah kutulis dan diterbitkan  itu, terutamanya jika hendak dibandingkan dengan sejumlah besar karya para sasterawan lain yang hebat di negaraku ini, namun setidaknya, aku sudah buktikan kesungguhan diri dan keberadaanku sendiri di tanah sastera ini dengan sejumlah karya hasil tulisanku yang diterbitkan oleh beberapa penerbitan. 

Memang pun ketika sedang menulis atau berkarya, tidak pernah sedikit pun datang atau terfikirkan niat di dalam hatiku untuk  untuk menunjukkan hebat diriku melalui karya-karyaku. Bagiku, cukuplah jika aku mampu menulis dan terus menulis seperti apa adanya menurut keyakinan diriku sendiri, tanpa rasa ingin untuk meniru dan mengekor sesiapa. Tidak mengapalah jika karya tulisanku tidak dianggap hebat dan aku sebagai penulis tidak disanjung-sanjung. Yang penting bagiku sebagai penulis, aku hanya ingin berkata sejujur dan semampu diriku. Cukuplah hanya sekedar itu.

Aku pun memang sedar dan tahu di mana sebenarnya taraf dan kedudukan karya tulisanku. Memang kerananya aku tidak menjadi jutawan kerana hasil tulisanku itu. Tetapi setidaknya, dengan hasil tulisan itu jugalah sebanyak sedikit membantu aku meringankan beban kewangan menyara keluarga, membesarkan anak-anak dan menyekolahkan mereka hingga beberapa orang sudah ke universiti dan kini sudah mampu bekerja menyara dirinya sendiri dan sebanyak sedikit menghulurkan bantuan kewangan kepada keluarga saban bulan, mengikut masing-masing kemampuan.

Jadi apa lagi yang kuinginkan di dalam hidup ini? Pagi ini, dan malah sudah sejak awal tahun 2013 yang lalu lagi, pertanyaan yang satu ini selalu datang menjengah ke benak fikirku. Soal dan tanya itu muncul ke dalam benak fikir, tatkala sedang bersunyi-sunyi sendirian, atau malah ketika sedang dalam perjalanan, didorong oleh rasa dan sedar di dalam diri betapa aku tidak boleh selalu menjadi manusia tamak dan perlu lebih menjadi manusia yang lebih tahu diri, bersyukur dan segera berterima kasih.

Soal dan tanya itu juga mendorong aku menjadi sedar, betapa tidak semua yang kita kehendak dan inginkan di dalam hidup ini akan kita dapat dan menjadi kenyataan. Kerana itu jugalah, sebagai manusia biasa, aku perlu segera membuang segala perasaan tamak dan haloba yang sedemikian itu, jika masih ada dan berbaki di dalam diri.

Tanya dan soal apa lagi yang kuingin dan kejar di dalam hidup ini, menjadikan saya lama merenung diri sendiri. Di samping memikir dan merenungkan kegagalan dan kekecewaan di dalam hidup, sekaligus mendorong juga saya merenung pencapaian dan segala yang telah saya peroleh selama ini.

Ya, berbanding teman-teman sasterawan yang masih berharap dan mengharap karya mereka diterbitkan oleh sesebuah penerbitan, bukan bermaksud hendak menghina dan berlagak sombong terhadap mereka, saya sendiri sudah pun punya sejumlah karya yang diterbitkan.
Begitu juga dengan hadiah dan anugerah, walau tidak bergelar sasterawan negara atau meraih hadiah di luar negara, namun saya tetap berasa syukur dengan apa-apa anugerah yang telah saya terima sehingga kini di dalam negara saya sendiri.

Jadi, apa lagi yang saya ingin dan kejar di dalam hidup saya yang semakin menua dan entah besok atau lusa akan pergi ini?

Tidak lain dan tidak  bukan. Saya hanya ingin menjadi manusia yang lebih baik, lebih pemurah, lebih ikhlas dan lebih mematuhi segala perintah-Nya.

Kerana saya tahu, saya bukanlah manusia yang terlalu baik dan sempurna dan bukan hamba-Nya yang selalu patuh. Kini yang ingin saya kejar dan capai hanyalah ingin menjadi seorang hamba yang patuh dan selalu mengamalkan segala suruhan-Nya.

Disember 16, 2016

(C) MARSLI N.O  dilahirkan di Estet Bukit Pahang, Kerteh, Terengganu dan membesar serta mendewasa di Kuantan, Pahang. Beliau kini adalah penulis sepenuh masa. Secara peribadi, demi untuk mendapatkan gugahan serta gerakan untuk terus berkarya dan berkreatif, beliau sering berpergian secara bersendirian ke mana-mana dengan motorsikalnya. Mulai April 2013, beliau diktiraf sebagai Munsyi Dewan (Sastera) oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tiada ulasan: