Namun akhirnya ternyata saya keletihan sendirian. Banyak ajakan saya dianggap sepi kerana mereka berhujah bahawa untuk sebuah pementasan teater, latihannya tidak perlu hari demi hari, minggu demi minggu selama berbulan-bulan.
Jumaat, Disember 16, 2016
BEKERJA DENGAN SENI
BANYAK teman yang pertama kali bertemu atau kurang
begitu tahu menganai latar penglibatan saya di bidang sastera dan seni, kerana
melihat saya lebih banyak bergerak di luar dan tidak di negeri di mana saya
tinggal, sering bertanyakan saya soalan begini: Kenapa kau seperti
sengaja mengasingkan diri dan sombong tidak mahu terlibat dengan kerja-kerja
seni di negerimu sendiri?
Saya selalunya hanya menjawab ringkas soalan mereka. Kata saya kurang lebih
begini: Biarkanlah. Bila kita tahu kita tidak begitu disukai atau disenangi
orang di tempat sendiri, jadi lebih baik aku bergerak dan pergi ke mana tempat
yang orang boleh menerima kerja-kerja seniku.
Sebenarnya memang banyak yang ingin saya katakan kepada mereka yang
bertanya begini. Namun bila saya berlama-lama befikir saya akhirnya berkata
kepada diri sendiri: Perlu apakah saya ceritakan segala kisah pedih dan luka
itu kepada orang lain? Untuk apa? Apa gunanya?
Saya tahu, kerja seni yang saya pilih ini merupakan pilihan saya peribadi
sejak mula. Lantas kerana itu, saya sudah cukup bersedia menerima segala risiko
serta akibat dari pilihan saya itu: terluka, disakiti, dicaci, dihina atau
diremeh-remahkan.
Namun di samping semua yang demikian, saya yakin bahawa pilihan yang sudah
saya jadikan fokus dan sebahagian daripada tujuan kehidupan saya ini tetap
nanti pada akhirnya akan membuah hasil serta kejayaan dan ini ternyata ada
benarnya.
Pilihan saya untuk lebih menyendiri dan bergerak sendirian sebenarnya
bukanlah kerana dorongan rasa sombong di dalam diri atau kerana saya berasa
lebih cerdik dan pandai berbanding diri orang lain.
Sebenarnya tidak. Jauh dan lama sebelum itu, saya sudah berusaha
untuk bergerak bersama orang-orang di negeri sendiri, memujuk, mengajak, untuk
berkerja dengan seni, dengan cara yang saya fikir jujur dan tulus untuk
semata-mata kerana seninya dan itu dan bukan untuk sebab-sebab lain yang tiada
kena mengena dengan seni.
Dengan seni yang saya pilih, teater dan sastera, saya cuba untuk
teman-teman yang saya tahu dan kenal untuk bersama di dalam sebuah
kelompok mengerjakannya: berlatih, berdiskusi, berinteraksi dengan dunia ilmu
dan bacaan serta tontonan keluar, secara konstan minggu demi minggu dan bulan
demi bulan.
Namun akhirnya ternyata saya keletihan sendirian. Banyak ajakan saya dianggap sepi kerana mereka berhujah bahawa untuk sebuah pementasan teater, latihannya tidak perlu hari demi hari, minggu demi minggu selama berbulan-bulan.
Bagi mereka itu semua membuang waktu dan tenaga, kerana, bagi mereka,
sebuah pemnetasan teater cukup dengan hanya berlatih 8 jam dharab 4 hari
Ahad! Dan ketika saya mendesak serta menempelak dengan mengatakan cara
mereka bekerja adalah salah, saya sebaliknya pula dianggap sombong, angkuh
dan berlagak!
Saya sebenarnya sudah hampir 20 tahun melupakan mereka dan menganggap sepi
segala ocehan mereka. Apa lagi bila mereka, kerana kepandaian berkata-kata atau
apa sahaja yang sejenis dengannya, kelihatannya sangat mendapat dokongan
orang-orang di jabatan tertentu, saya jadi semakin memilih untuk menjauhkan
diri serta bersikap tidak peduli dan meneruskan kerja-kerja seni saya secara
bersendirian menurut apa yang saya yakini.
Tetapi ingatan dan kenangan saya kembali terbuka lagi bila kelmaren, dihari
kedua Idulfitri, seusai solat Jumaat di masjid di mana saya bermukim dan
tinggal, saya bertemu dengan seorang rakan yang setahu saya sebelum ini menjadi
presiden sebuah persatuan seni di sini.
Teman ini, ketika saya tanyakan perkembangan terkininya memberitahu dirinya
sudah tidak lagi menjadi presiden persatuan tersebut.
Namun bukan itu yang membuat saya membuka kembali ingatan mengenainya.
Sebaliknya, bila dia mengaku dan memberitahu saya: Kepada mereka aku
katakan,15 tahun dahulu seorang kawan pernah beritahu tiada gunanya bergerak
dan bergiat di sini dan ketika mereka tanyakan siapakah kawanku itu, aku katakan
kawanku yang mengatakan itu adalah Marsli N.O dan mereka kebanyakannya seperti
terpana.
Saya tidak memberikan komen lanjut terhadap apa yang dikhabarkan oleh teman
itu. Hanya jauh di dalam fikiran, saya terkenangkan betapa orang-orang yang
pernah menempelak saya sebagai berlagak dan bodoh sombong ini, semata-mata
kerana saya mengajak mereka mengerjakan seni secara lebih bersungguh dan
berdisiplin inilah kini yang saya dengar menjadi fasilitator seni dan sastera
tertentu.
Tentulah mereka terlalu hebat di mata para ketua projek pengahayatan seni
dan sastera di peringkat nasional itu. Walau mereka, berbanding saya yang sudah
menerbitkan beberapa buku dan terus menerus berkarya, tidak punya sebarang buku
atau karya yang boleh diandalkan, namun semata-mata kerana kepandaian kebodekan
dan kejilatan mereka, maka diangkat dan dinobatkanlah mereka sebagai
fasiliotator anu dan ini atau dipanggil bercakap dan memberikan fatwa mengenai
seni, sastera dan teater, walau pun yang mereka cakap dan fatwakan tidak lain
hanyalah angin dan buih, atau dalam kata lebih kasarnya, penuh dengan tipu dan
dusta.
Jauh di sudut hati saya berkata sendiri: Sesudah itu akan jadi apa mereka
dan bagaimana pula nasib anak-anak yang mereka berikan cermin tipudaya itu?
Saya sudah lama tahu jawabannya dan sudah setahun dua ini mulai bergerak
untuk membongkar segala penipuan dan jenayah mereka!
(C) MARSLI N.O dilahirkan di
Estet Bukit Pahang, Kerteh, Terengganu dan membesar serta mendewasa di Kuantan,
Pahang. Mulai menulis sekitar tahun 1970-an dan kini sudah menghasilkan 8
kumpulan cerpen, 6 kumpulan puisi, 3 novel, 2 proses kreatif dan satu kumpulan
drama pentas. Secara peribadi, demi untuk mendapatkan gugahan serta gerakan
untuk terus berkarya dan berkreatif, beliau sering berpergian secara
bersendirian ke mana-mana dengan motorsikalnya. Mulai April 2013, beliau
diktiraf sebagai Munsyi Dewan (Sastera) oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan