Rabu, Mei 30, 2018

NOSTALGIA KEMBARA SOLO MALAYA: RIDE HARI #3 12 MEI 2016 JELI - GRIK - SG PETANI - BUKIT KAYU HITAM - SG PETANI

Coretan MARSLI N.O
 

BERSENDIRIAN aku menunggang motor Jaguhku sejak awal pagi sekitar jam 7.30 dari Jeli.

Merentasi banjaran Titiwangsa, Grik, Baling, Sg Petani ke pos imigresen Bukit Kayu Hitam. Aku tiba di pintu sempadan Bukit Kayu Hitam kurang lebih jam 3.00 petang.


Setelah berehat kurang lebih setengah jam, aku buat kerja gila berpatah balik melalui jalan ke Kuala Perlis. Hendak di teruskan ke seberang sempadan, punyalah bodoh passport antarabangsa kutinggalkan di rumah. 


Tetapi kerana perkiraan perjalananku untuk hari berikutnya tidak memungkinkan aku tiba ke Ipoh sebelum senja jika aku bermalam di Kuala Perlis, meski sudah di jalan menuju Kuala Perlis, aku menukar haluan memasuki jalan pintas ke Kodiang, Alor Setar dan memutuskan untuk bermalam di Sg Petani.


Aku tiba ke Sg Petani ketika senja semakin merangkak tua. Berhenti di hadapan restoren KFC dan merakamkan foto berlatar belakang kan jam besar ini.


Di mata ku, Sg Petani sekitar sini tidak banyak berubah berbanding Sg Petani yang kutandangi pada tahun 1981.


Lorong berhampiran setesen taksi dan round about kecil itu, yang ketika aku tiba pada suatu Subuh di tahun 1981 melihat seorang lelaki tua Cina sedang berolah tubuh, masih tetap ada.


Di kamar hotel murah yang ku sewa malam itu, aku kembali bernostalgia. Tetapi keletihan menunggang motor sepanjang tadi siang, menewaskan aku untuk untuk mencatatkan dan menulis lebih panjang.


Entah jam berapa aku terlelap, aku tidak pasti. Yang penting aku lelap dengan lena kerana motorku di parkir di bawah tangga hotel dan pintunya berkunci.


Tiada ulasan: