Selasa, Jun 12, 2018

APA GUNA PUJIAN YANG PALSU


SEBAGAI seorang manusia biasa aku pun berasa suka dan seronok bila karya aku dipuji orang.

Tetapi kalau ada pembicara yang segandingkan karya aku setaraf dengan karya Rabindranath Tagore, aku sepatutnya berasa malu dan menolak pujian yang bagiku sudah jelas amat dusta itu. 

Begitu juga kalau ada yang banding dan segandingkan karya aku dengan karya Iqbal atau Rumi. Itu semua bagi aku adalah pujian yang palsu belaka.

Tetapi kalau ada orang lain yang berasa seronok dengan pujian dan penilaian sebegitu, biarlah itu jadi hak mereka. Kerana manusia penyair itu jenis dan sifatnya macam-macam.

Suka hati merekalah.

Dan aku cukup dan memadai sahajalah menjadi diri aku sendiri. Kerana aku tahu tiada gunanya menerima gelaran hebat apa pun jika memang tidak layak untuk diriku. Apa lagi jika sesuatu itu jelaslah palsu dan menipu!

Disember 29, 2015

Tiada ulasan: