Khamis, November 15, 2018

SIALAN

PERNAH beberapa tahun dahulu, kerana berasa bosan dan mual dengan segala hipokrasi dan sikap munafik dalam sastera, aku terfikir untuk berhenti menulis dan tidak mahu terlibat atau bersastera lagi.

Tetapi itulah sialannya.

Bila aku sedikit lama berfikir dan menggunakan akal yang lebih cerdik, aku sedar betapa bodohnya jika memilih tindakan yang demikian.

Sebabnya, aku masuk ke dunia tulis menulis dan sastera ini bukan kerana ajakan, suruhan atau paksaan sesiapa, tetapi aku sendiri yang memilihnya.

Di sini, aku hanya ingin menulis dan berkarya menurut apa yang sudah aku pilih dan yakini.

Tanpa perlu rusuhkan apakah akan disukai orang atau tidak, apakah akan diterima orang atau tidak dan apakah akan ada pihak yang bersedia menerbitkannya atau tidak.

Ketika kali pertama memilih untuk menjejak kan kakiku ke dunia menulis dan sastera ini, aku sudah mempersiapkan diri dan jiwaku untuk bergerak dan berjalan sendiri, jatuh dan bangkit sendiri. 

Lantaran itu, segala apa yang berlaku dan terjadi di luar diriku kini, tiada sebab untuk menjadikan aku berasa tewas, kecewa dan merajuk.

Sialan. Memang itulah sialannya.

November 15, 2018
-- Marsli NO

Tiada ulasan: