Khamis, Ogos 22, 2019

AKU BUKAN ANTI BAHASA INGGERIS

AKU  bukan anti bahasa Inggeris. Di rumah aku, 3 anak aku adalah pensyarah dan guru yang mengajar mata pelajaran  Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua.

Hanya manusia bodoh bangang sahaja yang akan memusuhi bahasa Inggeris. Penguasaan bahasa Inggeris memang perlu.

Namun sampai hari ini aku masih tidak jumpa sebab dan satu jawapan konkrit lagi munasabah bila ada pihak, tidak kisahlah menteri atau siapa pun dia, yang memilih untuk meneruskan PPSMI atau DLP.

Budak tidak ke universiti pun tahu dan pandai cakap, kalau hendak tingkatkan penguasaan serta kemahiran berbahasa Inggeris, tingkatkan dan tambah waktu belajar bahasa ini dan bukannya dengan mengajarnya melalui mata pelajaran sains dan matematik !

Tetapi itulah cara berfikir menteri kita yang cerdik tetapi bodoh.

Banyak negara maju dunia, Perancis, Jerman, Jepun dan Russia, sebagai contohnya, mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeriskah?

Yang pasti, para menteri dan politikus Melayu yang kini bercokol di kerusi kuasa masing-masing, yang diraih mereka kerana undi para pejuang bahasa dan para murba Melayu, telah mengkhianati janji  dan sumpah mereka kepada para pejuang bahasa dan murba Melayu.

Untuk itu, jangan menyesal atau berduka, jika pada PRU 15 nanti, para pengkhianat ini akan diturunkan dari kerusi masing-masing dengan undi di tangan rakyat!

Tunggu dan lihat.

29.7.2019


Tiada ulasan: