Ahad, November 10, 2019

TERENGGANU ADALAH NEGERI DAN TANAH KELAHIRAN SAYA


SATU  pagi tahun 1971, bersama beg kecil berisikan beberapa pasang pakaian, saya, ibu dan adik perempuan saya  turun meninggalkan kampung.  Kami memilih pergi diam-diam dan tidak mengharapkan sebarang pamit walau dari sesiapa pun.

Jauh di sudut hati saya memendam rasa sayu. Juga rasa terkilan. Mengenang sekolah yang terpaksa saya tinggalkan di pertengahan jalan. Namun saya bertahan agar tidak menitiskan air mata.

Selain kerana miskin dan mahu mencari kehidupan yang lebih baik di negeri orang, rasa terhina dan dihina kerana hidup menumpang di tanah orang mendorong saya, ibu dan adik perempuan saya pergi lagi meninggalkan kampung halaman.

Tujuan kami tidak lain. Ke negeri Pahang hala dan tujuannya. Di sana, beberapa saudara di sebelah ayah saya yang berketurunan Jawa masih ada dan kami berharap mereka akan menerima kami sekedarnya.

Kami tidak berniat hendak mengemis simpati atau menyusahkan mereka. Kerana dahulu ibu dan ayah saya pernah tinggal bekerja di sana, ibu saya mengirakan dia boleh memohon kerja sebagai buruh di ladang untuk menampung hidup kami sehari-hari.


Di negeri Pahang, mulai tahun 1971 itu, kami kembali menjadi orang perantau dan saya meneruskan hidup tanpa meneruskan alam persekolahan menengah saya.

Untuk membantu hidup keluarga, walau baru berusia 13 atau 14 tahun, saya juga mencari kerja yang boleh memberikan saya wang. Misalnya bekerja sambilan di tapak semaian benih kelapa sawit dan membantu membersihkan kebun milik orang. 

Namun kerja-kerja sambilan  tersebut tidak setiap hari ada dan kerana itu juga saya sentiasa hidup dalam keadaan tidak berduit. Akhirnya, saya memilih untuk menoreh getah di kebun milik orang. Namun kerana pokok getahnya sudah terlalu tua dan saya pula tidak terlalu mahir menggunakan pisau menoreh, hasil yang saya perolehi hanyalah sekeping getah sahaja setiap hari. Itupun setelah saya bekerja dari awal pagi hingga ke jam 1.00 tengah hari.

Kerana itu jugalah, ketika semakin meningkat usia, sekitar 16 atau 17 tahun, begitu mendengar ada projek pembinaan rumah untuk pekerja ladang yang baru, saya segera memohon dan diterima bekerja sebagai pekerja rencam. Tetapi sesudah hampir setahun dan projek pembinaan tersebut disiapkan, saya kembali jadi penganggur.

Sehinggalah beberapa minggu kemudian, seorang  kawan memberitahu kilang kelapa sawit di sekitar situ memerlukan beberapa pekerja dan saya tanpa bertangguh segera melamar kerja.

Saya diterima sebagai pekerja dan kerana penyelia kilang tersebut pernah melihat saya mengendalikan mesin pembancuh simen dan memandu dumper pengangkut simen di tapak pembinaan sebelumnya, saya ditawarkan untuk bekerja di bahagian bengkel dan penyelenggaraan sebagai pelatih juru gegas.

Hampir setahun bekerja sebagai pelatih juru gegas dan sesudah hampir 6 tahun meninggalkan kampung di Terengganu, suatu hari pada bulan Mei tahun 1977 saya berasa terlalu rindu untuk pulang dan ingin kembali melihat padang tempat bermain, tali air tempat berendam dan halaman sekolah yang saya tinggalkan. Walau ketika itu saya sedang bertugas dan hari sudah menjelang tengah hari, saya mengisi borang memohon cuti selama seminggu dan memberikan alasan bohong mengatakan ada kematian keluarga di kampung.

Selain rasa rindu yang terlalu di dalam dada, saya ketika itu juga berasa teramat gelisah memikirkan hala tuju hidup saya di masa depan dan buntu mengenang apakah cita-cita saya untuk menjadi seorang penulis akan berjaya atau tidak. Segalanya kabur dan tidak pasti dan kerananya setiap hari saya menjadi seorang remaja yang gelisah.

Dengan bekalan pakaian sekedarnya, senyap-senyap saya pulang dan di kampung, saya tumpang bermalam di rumah seorang saudara di sebelah nenek saya.

Berada di kampung, saya berasa agak tenang. Setiap pagi saya keluar dan turun ke bandar Kuala Terengganu. Merayap dan merayau tanpa tujuan yang jelas atau kadang-kala berada lama melihat dan membelek buku di kedai buku dan melepak di setesen bas Kuala Terengganu, sambil memperhatikan telatah manusia atau membaca buku.

Ketika kembali semula  ke kampung inilah, saya banyak menulis dan dan mencatat. Tidak pasti apakah itu sajak atau apa. Namun saya mematah-matahkan barisnya agar menjadi  lebih pendek dan apa yang saya tulis atau catatkan itu pun memang terlalu pendek.

Setelah kembali pulang ke Kuantan, saya kembali meneliti sekian banyak catatan saya yang pendek itu. Antaranya adalah ini:


jendela malam
rumah pasungkah yang paling setia
kuaklah kemuncakmu
burung-burungku
bersama apiku
memerguk
tertimbus.


Walau pun sebelum ini  pun saya sudah menulis,  mencatat  dan kemudian mengirimkan catatan saya itu ke majalah Dewan Sastera,  namun entah kenapa catatan saya yang satu ini saya rasakan padat dan berjaya menyatakan sesuatu hasrat yang ingin saya nyatakan secara tersirat.

Jika sebelum ini saya mengirimkan karya saya hanya dengan tulisan tangan, kali ini saya meminta bantuan seorang kawan bernama Jasni, yang bekerja di pejabat pengurusan kilang untuk tolong menaipkan catatan pendek saya yang saya berikan judul “harapan” itu. Kerana mengenangkan jasa baiknya membantu menaipkan catatan pendek saya itu, saya tidak langsung menegor atau membantah ketika nama samaran penulis saya sebagai “marsli n.o” telah dia ubah menjadi “masni n.o” di dalam teks sajak  tersebut.

Sajak yang kini telah ditaip rapi itu saya kirim ke majalah Dewan Sastera sekitar akhir bulan Jun 1977. Hampir dua tahun saya menunggu dan tetap terus menulis karya atau catatan yang lain dan juga saban bulan mengirimkan ke majalah Dewan Sastera. Akhirnya, catatan tersebut telah disiarkan dalam majalah Dewan Sastera keluaran Mei 1979.

Ketika ini juga, saya telah tinggal menyewa di sebuah rumah kecil di dalam kebun durian berhampiran satu kawasan perindustrian di Kuantan dan telah berpindah kerja .

Hidup di bandar semakin meluaskan sudut pemandangan dan fikiran saya. Di bandar, saya lebih kerap menghabiskan waktu ke kedai buku dan sedikit demi sedikit mulai membeli buku-buku yang saya fikirkan penting untuk membantu perkembangan peribadi saya sebagai seorang penulis.

Betapa pun sulit dan sukar kerana hidup dan berusaha bersendirian, saya tetap tidak mahu mengalah atau menyalahkan keadaan. Saya sedar dan insaf. Tiada siapa pun akan membantu saya untuk mencapai segala cita-cita jika bukan saya sendiri yang berusaha terus menerus tanpa jemu.

Kerana sedar saya tidak memiliki sebarang sijil akademik di peringkat menengah, bersendirian saya belajar melalui buku-buku dan kemudian menduduki peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran secara persendirian dan berhasil juga lulus dengan pangkat A.

Tahun 1981 saya berkahwin dan bertukar kerja sebagai kakitangan kerajaan peringkat rendah di sebuah hospital kerajaan. Kegiatan menulis dan seni saya juga semakin maju dan berkembang. Saya semakin membukakan diri menyertai persatuan penulis.

Jabatan di mana saya bertugas juga sering menganjurkan pelbagai kursus untuk meningkatkan kemahiran anggotanya. Setiap kali jika ditawarkan berkursus, saya memilih menaiki motorsikal C70  untuk pergi dan pulang. Setelah kembali bertugas di pejabat setelah menghadiri sesuatu kursus, saya tidak pernah terfikir untuk membuat sebarang tuntutan perjalanan, walau sekadar tambang teksi atau bas.

Setiap petang selepas berakhirnya kursus, saya akan keluar menunggang motorsikal C70 saya melalui kampung halaman yang telah saya tinggalkan. Saya pergi diam-diam dan tidak menghubungi sesiapa di sana. Ada waktunya, saya duduk dan berhenti lama di sebuah jambatan yang menghubungkan kampung itu dengan kampung-kampung yang lain. Di situ saya duduk sendirian merenung dan mengenang kembali segala kisah di masa silam saya di kampung halaman ini sehingga menjelang waktu Maghrib.

Hidup sebagai perantau di Negeri Pahang, walau sudah berkeluarga,  semakin berjaya sebagai seorang penulis dan menjadi seorang ahli persatuan penulis di sana, saya tetap mengenang dan mengingatkan diri saya sendiri bahawa saya tetap seorang anak kelahiran negeri Terengganu.

Kerana itu juga, bila setiap kali soal tanah lahir dan keberadaan seorang penulis ditimbulkan oleh kawan-kawan di dalam persatuan, saya dengan tegas mengatakan bahawa saya adalah seorang penulis Melayu Malaysia.

Kemudian, setelah beberpa anak saya mulai dilahirkan di negeri Pahang, beberapa teman mengesyorkan agar saya memohon sjil kerakyatan negeri Pahang.  Kata kawan saya, “Jika kau ada sijil kerakyatan negeri Pahang, mudah sikit bila kauhendak minta apa-apa.”

Namun saya tetap bertahan dan tidak ingin menggadaikan semangat dan “kerakyatan” negeri Terengganu saya.

Setelah berkahwin dan anak-anak semakin membesar, saya semakin kerap pulang ke negeri Terengganu. Pantang mendengar atau tahu mengenai sesuatu acara sastera di sana, dijemput atau tidak,  saya akan pulang untuk menyertainya.

Sampai bila dan di mana pun saya tetap menginagt dan mengenang tanah dan negeri kelahiran saya.

Sebagai seorang penulis saya tidak ingin menjadi sesumpah.  Tanpa segan dan silu menerima anugerah dari persatuan di negeri mana saya tinggal dan pada waktu lain menerima atau mencalonkan pula dirinya untuk sesuatu anugerah di negeri kelahirannya sendiri.

Tanpa niat mahu menghina atau menyindir sesiapa, saya bukan manusia yang demikian.

Kerana Terengganu adalah negeri dan tanah kelahiran saya. Di situlah saya membesar dan mengenal segala suka dan duka serta derita hidup.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MARSLI N.O kini adalah penulis sepenuh masa yang memilih untuk bersendirian dan mengembara ke serata pelosok tanah semenanjung dengan motor tuanya. 


Tiada ulasan: