Isnin, Mei 25, 2020

TENTANG MENULIS SAJAK

Sdr, memang sungguhankah mahu menulis sajak?

Ingin aku bertanya dia demikian setelah membaca sejumlah tulisan yang dia sodorkan dan katakan kepadaku sebagai sajak.  Tetapi kerana aku hanya mahu dikenal sebagai pembaca,  pembeli dan penjual buku, soalan itu tidak pernah aku tanyakan kepada dia.

Dan kini, setelah beberapa tahun aku mendiamkan tanya itu, aku masih tidak melihat dia menyiarkan sajaknya di mana-mana. Aku tidak pasti apakah dia masih bercita-cita atau punya niat untuk menulis sajak.

Bagiku, menulis sajak itu proses. Tidak kira berapa lama waktunya dan berlangsung seiring dengan gerak dan nafas hidup yang ingin menuliskannya.

Mungkin lantaran itulah ramai yang menjadi bosan dan tidak meneruskannya.

Walau yang ingin ditulis, hanya sebuah sajak pendek ala "MALAM LEBARAN/ bulan di atas kuburan"!

15.5.2020

Tiada ulasan: